Foto: Daniel Norman

Lagerhaus testar nytt format – öppnar pop up: ”Intresserade av fler”

Nästa vecka öppnar Lagerhaus sin första pop up-butik. Och vd Jerker Levin öppnar för fler etableringar. ”Vi är mycket intresserade av att titta på fler möjligheter”, säger han.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Nästa torsdag, den 29 augusti, öppnar Lagerhaus en pop up-butik i Ringen Centrum på Södermalm i Stockholm. Butiksytan är på 325 kvadratmeter.

– Här kan kunden finna det mesta som finns i Lagerhaus härliga sortiment, säger Jerker Levin.

Varför öppnar ni en pop up och inte en permanent butik?
– Lagerhaus vill gärna finnas på Söder och när denna möjlighet dök upp så var vi på hugget och hoppas att efter en lyckad uppstart finnas kvar i området.

Har ni testat pop up-formatet tidigare?
– Lagerhaus har funnits sedan 1996 och har mött kunden på många olika sätt genom åren, även innan ordet pop up var aktuellt. På senare tid är dock detta vår första pop up och vi är mycket intresserade av att titta på fler möjligheter, säger Jerker Levin.

Nästa permanenta butik öppnar den 20 september i köpcentrumet CC Vest i Oslo-förorten Lysaker.

– Det blir en mycket spännande öppning. I övrigt finns ingen officiell information men gärna en till pop up under hösten, säger Jerker Levin.

Lagerhaus omsättning steg med fyra procent 2018 till 383 miljoner kronor. Samtidigt nästan halverades rörelseförlusten till 17 miljoner kronor. Jerker Levin hoppas kunna summera ytterligare förbättringar under 2019.

– Det är en kamp varje dag och mycket kan hända innan året är slut men vi är försiktigt positiva inför hösten och den för oss mycket viktiga skolstarten och julhandeln. Den kostnadsomsorg som vi löpande jobbar hårt bör ge än mer under andra halvan av 2019, säger han.

Är det e-handel eller fysiska butiker som driver tillväxten?
– Båda, men fortsatt är vår butikshandel den största delen och självklart behöver båda benen lyfta oss uppåt och framför allt i symbios med varandra. Vi hoppas och tror på än mer utväxling online i och med värvningen av ny E-com Director i form av Amir Mofidi som precis har anslutit sig till Lagerhaus glada gäng. Vi är också mycket stolta och glada över vårt samarbete med Åhléns som hjälper oss att nå än fler kunder i Sverige.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...