Kurvan fortsätter att peka åt fel håll för Odd Molly: ”Pusselbitar ska på plats”

Odd Molly fortsätter att backa. Rapporten för andra kvartalet visar ett tapp på 18 procent och resultatet fortsätter att försämras. Vd Jennie Högstedt Björk är ändå positiv: ” Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg”.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Odd Molly kommer från ett tungt 2018, men har satt in ett åtgärdsprogram för att vända utvecklingen.

De omställnings- och effektiviseringsåtgärder som annonserades under slutet av förra året samt i maj, med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis, löper enligt plan konstaterar Odd Molly i sin kvartalsrapport och räknar med full effekt på dessa 2020.

Siffrorna för andra kvartalet visar en minskad nettoomsättning med 18 procent och totalt 62,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet fortsatte nedåt från minus 11,9 miljoner kronor till minus 17,9 miljoner kronor.
Odd Mollys resultat efter skatt landar på minus 19,2 miljoner kronor (-10,3)

Odd Molly har beslutat att slimma sitt butiksnät under 2019. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö. I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping. Där finns Odd Molly nu i en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare.

– Butiksstängningarna och den reducering av kostnadsmassan det innebär börjar också ge positiva effekter på lönsamheten, säger vd Jennie Högstedt Björk i sin kommentar och pekar på att medan detaljhandelsverksamhetens lönsamhet förbättrades fortsatte grossistverksamheten att försämras.

– Vi har under det första halvåret prioriterat att kraftigt reducera det varulager vi byggde upp under 2018 i ljuset av avmattningen i försäljningen. Det har påverkat bruttovinstmarginalen kraftigt men stärkt vår likviditet. Efter detta har vi ett betydligt mer kurant varulager och den negativa effekten på lönsamheten bedöms avta framåt, fortsätter hon.

Bruttovinstmarginalen backade från 57,6 procent till 50,6 procent.

Ytterligare en pusselbit i strategi för att vända utvecklingen är att inför en licensmodell för att få det att gå enklare och snabbare att växa internationellt.

Odd Molly rapporterar nu att under andra kvartalet har licensavtal för USA och Kanada ingåtts.

Även Tyskland och Österrike har licenserats. Driften på dessa marknader ska tas över av respektive licenstagare under hösten 2019 enligt bolaget.

I juni genomförde Odd Molly en företrädesemission som tillförde bolaget 22,5 miljoner kronor efter emissionskostnader.

– Vi tacksamma för den tilltro som visas Odd Molly genom en framgångsrik nyemission, säger vd Jennie Högstedt Björk, VD, i en kommentar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...