Kunderna vänder MQ ryggen – försäljningen rasade under andra kvartalet: ”Inte nöjda”

Julhandeln och mellandagsrean blev ingen hit för MQ-koncernen. Den jämförbara försäljningen sjönk med nästan elva procent. ”E-handeln utvecklas bäst”, säger vd Christina Ståhl.
Text: Daniel Norman
Annons:

MQ-koncernen, som består av kedjorna MQ och Joy, omsatte 448 miljoner kronor under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december 2017-februari 2018. 

Det är en minskning med 9,7 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Den jämförbara försäljningen sjönk med 10,9 procent. 

– Försäljningen har backat för ett sätt som vi varken är vana vid eller nöjda med, säger Christina Ståhl. 

Även om branschen minskar med 6,4 procent under samma period enligt siffror från HUI så är MQ:s utveckling sämre. 

Christina Ståhl lyfter fram den förändring som sker i modebranschen som en förklaring. 

– Fler aktörer och fler kanaler ger konsumenterna en bred palett att välja bland. Det sätter generell press på framför allt fysiska butiker, medan försäljningsvolymen i e-handeln ökar. Marginalerna påverkas i den hårda konkurrensen där marknaden i hög utsträckning drivs av kampanjerbjudande. 

Vidare berättar hon att det är just e-handeln som utvecklas bästa inom MQ. 

MQ-varumärket omsatte 392 miljoner kronor under kvartalet, en minskning med 10,2 procent jämfört med samma period i fjol. Den jämförbara försäljningen sjönk med 11,7 procent. 

– MQ-kedjan tappar försäljning i butik, delvis på grund av ett lägre ingående lager samt att vissa sortimentsförändringar fått tillfällig negativ påverkat i kvartalet, säger Christina Ståhl. 

Joy tappar fyra miljoner kronor i omsättning jämfört med samma kvartal för ett år sedan, en minskning med 6,5 procent. Den jämförbara försäljningen sjönk med 5,3 procent. 

– Joy sticker ut mot övrig handeln genom fortsatt ökande antal besök i butik. Tidigare problem med leveranser till följd av konflikten i Göteborgs hamn har fortsatt att påverka i kvartalet med en större rea än önskvärt, säger Christina Ståhl. 

Samtidigt som försäljningen sjunker gör koncernen en rörelseförlust på fyra miljoner kronor, en försämring med 18 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2016/2017. 

MQ-varumärket gjorde ett rörelseresultat på 10 miljoner kronor, vilket är en försämring med elva miljoner kronor. Joy gör en förlust på 14 miljoner, sju miljoner sämre än för ett år sedan.

– Vi fortsätter att utveckla MQ-koncernen i enlighet med vår strategi för att ta tillvara möjligheterna med modebranschens transformering. Ett nytt jämviktsläge mellan fysisk och digital handel kommer att etableras där det gäller att parera och se över det egna butiksnätet parallellt med att e-handeln utvecklas, säger Christina Ståhl. 

Under kvartalet har den avvecklingen av den norska verksamheten avslutats. Dessutom har butiken i Huskvarna stängt. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...