Kunderna kollar hellre i mobilen än frågar personalen

I matbutiken vill de flesta kunder hellre använda digitala hjälpmedel för att få mer information än att fråga butikspersonalen. Det visar en ny undersökning.
Text: Kalle Östgren
Annons:

En majoritet av svenskarna använder sig av nätet för att förbereda sina matinköp – och det digitala beteendet följer med in i butiken.

Här föredrar de flesta digitala enheter framför att fråga butikspersonalen.

Till exempel vill nio av tio kolla priser digitalt i butiken och åtta av tio föredrar mobilen eller en terminal för att få mer produktinformation.

Nästan sju av tio föredrar också att använda mobilen eller obemannade enheter för självutcheckning.

Det visar undersökningen ”Digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln” som HUI Research genomfört på uppdrag av Visma Retail.

– Många köp föregås numera av en digital aktivitet, vare sig man som konsument är medveten om det eller inte, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...