Kunderna gillar Cerveras satsning: ”Målet är att bli världsmästare i Omni”

Under januari slog Cervera försäljningsrekord – igen. Samtidigt kämpar kedjan för att öka lönsamheten.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Januari blev ännu en stark månad för Cervera  som ökade försäljningen med 17 procent i jämförbara butiker jämfört med i fjol. På nätet var ökningen hela 32 procent. 

– Våra medarbetare lyser just nu av nytt självförtroende. Det är fantastiskt att se ett helhjärtat engagemang och kundfokus i allt vi gör. Det är viktigt att vi vågar tro på oss själva och att vi vågar satsa för att vinna kundernas förtroende, säger vd Peter Rimbäck.

I januari ökade antalet e-beställningar (köpt i butik levererat från online) med över 300 procent. Antalet reservationer (hittat online köpt i butik) ökade med 100 procent.

Peter Rimbäck  ser ökningen som ett kvitto på att kunderna gillar kedjans fokus på omniaffären.

- Nu ökar vi tempot i vårt förbättringsarbete. Vår nya strategi är att nyttja det bästa från båda kanalerna och sy ihop omniaffären ännu mer effektivt för att öka intäkter och minska kostnader.

Nästa vecka flyttar Cerveras centrallager till Arlanda, där lagerproduktionen optimeras för både e-handel och butiksplock. Enligt Peter Rimbäck kommer flytten att resultera i snabbare leveranser och ett lägre klimatavtryck.

Samtidigt beskriver han lönsamheten som en fortsatt väldigt tuff utmaning då höga  lönekostnader och hyror pressar marginalerna.

- Vi behöver helt enkelt bli bättre på allt vi gör, och vi behöver bli bättre på att skapa ännu mer värde och kundnytta tillsammans med våra affärspartners. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...