Foto: Foto: Shutterstock

Kunden allt mäktigare: ”Måste ges rätt förutsättningar att använda makten"

Kunden är en av kandidaterna till Handelns Mäktigaste. Dess makt ökar enligt Sveriges Konsumenter, samtidigt som organisationen pekar på nya problem.
Text: Martin Rosengren
Annons:

Enskilda konsumenter kan skapa en kolosser av konsumentmakt via sociala medier. 

– Samtidigt har kunden blivit en produkt, vi användare betalar med våra personuppgifter, ofta utan att veta vad informationen används till, säger Christin Holm Gatica, tillförordnad generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, till Market.

Prisjämförelser underlättas av nya kanaler men transparensen måste bli bättre, enligt Christin Holm Gatica.

– Det går snabbt att ta reda på om priset är rimligt, men transparensen måste bli bättre, det är ofta svårt att skilja mellan reklam och konsumentbetyg. Är betygen eller recensionerna skapade av verkliga kunder eller av företagen själva?, säger Christin Holm Gatica.

Kundens makt ökar generellt, enligt Sveriges Konsumenter. Men organisationen vänder sig emot tron på att konsumentmakten ska lösa problemen på marknaden.

–    Alla aktörer, politiken och företagen och konsumenterna, måste göra sin del för att driva utvecklingen mot ett hållbart samhälle, säger Christin Holm Gatica.

Hur ska kunden nå en topposition på listan Handelns Mäktigaste?
– Politiker och företag måste ge konsumenten rätt förutsättningar att använda makten, det handlar som sagt om många aktörer som tar ansvar och att inte allt läggs på kundens axlar, säger Christin Holm Gatica. 

Kunden är en av 68 kandidater till att bli Handelns Mäktigaste. Var med och påverka! Rösta här! 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...