Foto: Foto: Daniel Norman

Kronans kliv mot framtiden

Kronans apotek vässar sig i konkurrensen om kunderna. Genom att vara tydligare och bredare tar kedjan steget in i framtiden. ”Vi vill ge kunderna vad de vill ha”, säger vd Lars Birkeland.
Text: Daniel Norman
Annons:

Nya inslag i konceptet

  • Annorlunda färgval
  • Tydligare struktur
  • Bredare sortiment
  • Självscanning
  • Annorlunda belysning

I fredags nyinvigdes apoteket på Renstiernas gata efter att det rustats med kedjans nya koncept. Lars Birkeland var på plats för att klippa bandet tillsammans med Helena Öberg, miljöpartistiskt oppositionslandstingsråd i Stockholm.

– Vi önskar att ge det bästa erbjudandet till kunden och följer med vad den önskar sig, säger vd Lars Birkeland.

Det nya utseendet är den största förändringen mot tidigare. I slutet av förra året blev Kronans apotek och Medstop ett och i sitt nya koncept har kedjan plockat det bästa från båda.

– Vi har tydligare sektioner bland annat, det här något vi har tagit med oss från Medstop, säger Lars Birkeland.

Det finns en skyltad avdelning för hälsa, en för skönhet och en för recept.

Kronans apotek breddar också sortimentet.

– Vi satar inte lika mycket på egna varumärken som våra aggressivaste konkurrenter gör utan sådan som kunderna känner igen, säger Lars Birkeland.

Hjälpmedel från Enklare liv är en ny produktgrupp, hälsokostsortimentet har utökats. 

Tanken är att det här ska vara modellen för hur Kronans apotek ska se ut i framtiden.

– Vi kommer att göra en utvärdering först. Det här är vårt nya koncept. Det är meningen att alla nya apotek vi öppnar och de vi renoverar ska se ut så här, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...