Kronans e-handel sätter flärd före pris

I dag öppnar Kronans Apotek sin nya e-handel som gör det möjligt för kunderna att handla såväl handelsvaror som receptbelagda läkemedel via sajten. ”Det är främst vår position som är unik”, säger Anna Carlqvist, chef för e-handeln på Kronans Apotek.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Snyggt, enkelt och kundvänligt. På Kronans Apotek är självförtroendet på topp inför dagens e-handelspremiär.

– Vi har en enkel sök-hantering och en mycket bra och överskådlig produktpresentation, säger Anna Carlqvist, som rekryteras för uppdraget som ny e-handelschef i februari, och som har 15 års erfarenhet av digital affärsutveckling och e-handel.

Hon framhåller enkelheten i att via bank-id kunna beställa även receptbelagda läkemedel och få dem fraktfritt hemskickade alternativt att kunden hämtar dem i närmaste Kronans Apotek.

– Men det unika är vår positionering där vi både hanterar kundernas läkemedel samtidigt som hud, hälsa och skönhet är en stor och viktig del av vårt erbjudande. Vi konkurrerar ju inte bara med andra apotekskedjor utan även med aktörer som Kicks, Åhléns och Skincity, säger Anna Carlqvist, och berättar att man i november kommer att lansera ett eget sub-brand: Care and Beauty.

Hur ser er prisstrategi ut?
– Vi satsar inte på lågpris utan nischar oss snarare med high end – alltså varumärken som är handplockade och exklusiva. Vi kommer inte att konkurrera med låga priserbjudanden men däremot med attraktiva erbjudanden som är riktade, individuella och baserade på tidigare köpvanor.

Varför ska nätkunderna välja er i stället för det billigaste alternativet?
– För att vi har ett unikt sortiment jämfört med våra kolleger och konkurrenter. Vårt sortiment är noga utvalt och innehåller många starka varumärken inom flärdsegmentet. Sedan bjuder vi på en helhetsupplevelse där kunden som beställer och sedan får varan hemskickad kommer att uppleva att vi ger det där lilla extra. Det handlar bland annat om hur vi packar varorna och att vi har en generöst bemannad kundtjänst som är kunnig inom bland annat hudvårdsfrågor, säger Anna Carlqvist.

Kronans Apoteks e-handel ska ses som ett komplement till de drygt 300 fysiska apoteken och är fullt tillgängligt på alla digitala plattformar.

– Vi är ödmjuka inför lanseringen. Det är ett stort komplext projekt med tusentals detaljer. Vi vet att vi kommer att behöva förbättra vår e-handel allt eftersom.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...