Foto: Foto: Daniel Norman

Krogarna stora vinnarna i stadskärnorna – svagare säljökning för handeln

Här är vinnarna i de större tätorternas stadskärnor. Tillväxten drivs av kommersiell service och krogar. ”Vissa delar av handeln har det tufft”, säger HUI:s analytiker Tobias Rönnberg.
Annons:

Så mycket växer branscherna

Kommersiell service: 11,2 procent
Restauranger: 5,1 procent
Hotell: 3,7 procent
Sällanköpsvaror: 3,0 procent
Dagligvaror: 1,6 procent
Källa: Cityindex (HUI Research och Agora)

Market kan i dag berätta att omsättningen steg med 3,7 procent mellan 2015 och 2016 i stadskärnorna i 16 av Sveriges befolkningsmässigt största tätorter.

Kommersiell service hade starkast siffror.

Tillväxten uppgick till hela 11,2 procent.

– Gym, frisörer och andra fysiska försäljningsställen har ökat sin närvaro i stadskärnorna och utvecklas väl, säger Tobias Rönnberg om HUI:s och fastighetsägarens Agoras första Cityindex.

Restauranger och hotell ökade också – med 5,1 procent respektive 3,7 procent.

– Krogar och kaféer är vinnare på mat- och måltidsmarknaden och finns till stor del i stadskärnorna.

Däremot hade sällanköpsvaruhandeln en svagare procentuell tillväxt än de andra branscher.

Försäljningsökningen uppgick enligt cityindexet till 3,0 procent jämfört med året innan.

– Apotek, optik och sport- och fritidshandeln är starkt representerade i stadskärnorna och har generellt haft en positiv utveckling. Just optik och sport- och fritidshandeln hade ett förhållandevis bra år 2016 och butikerna i stadskärnan har gynnats av detta, säger Tobias Rönnberg.

Dessa ingår i Cityindex

Borås, Eskilstuna, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Motala, Sundsvall, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro.
Källa: Cityindex (HUI Research och Agora)

Modehandeln är ofta motorn i stadskärnorna men butiker som säljer kläder och skor hade i snitt en nolltillväxt.

– Konkurrensen fortsätter att öka från externa köpcentrum och handelsområden och förstås från e-handeln.

HUI:s och Agoras siffror visar att dagligvaruhandeln fick nöja sig med en tillväxt på 1,6 procent i de 16 stadskärnorna.

Matbutikerna tappar intäkter till restaurangerna och mycket shopping görs i stora butiker i externhandeln.

– Men den snabbväxande e-handeln kan gynna dagligvaruhandeln i stadskärnorna. Det finns en potential för matbutikerna att lägga beslag på kompletteringshandel. Men de behöver även ställa om till mer färdig mat, säger Tobias Rönnberg.

HUI presenterar hela rapporten i Stockholm på onsdag.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...