Krisrubrikerna duggar tätt i handeln – men undantag finns: ”Kloka affärsidéer”

Krisrubrikerna blir allt fler i detaljhandeln. Men många bolag växer snabbt – och mycket. ”Roligt att lyfta fram dem”, säger HUI:s vice vd Emma Hernell till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Rapporterna om detaljister som tappar försäljning och ekonomisk slagstyrka har kommit mer frekvent det senaste året.

Mest aktuellt är H&M.

– Vi kommer sannolikt inte att handla mindre men på andra sätt och det är klart att det påverkar handlare och butiksstrukturen, säger Emma Hernell om det stora detaljhandelsskifte som framför allt beror på digitaliseringen.

Men det går alltså långt ifrån dåligt för alla bolag.

Många redovisar tvärtom extremt höga tillväxttal.

– Det är företag med kloka affärsidéer som har anpassat sig efter de nya förutsättningarna och är duktiga på digital marknadsföring.

Retail Awards lyfter i kategorin Årets tillväxtföretag fram detaljhandelsföretag som växer snabbt och mycket.

Juryns bruttolista över kandidater till det prestigefulla priset är lång och innehåller aktörer i flertalet branscher.

– Företagen har inte bara vuxit mycket det senaste året utan även över tid och många har marginaler som imponerar, konstaterar Emma Hernell.

Så anmäler du en kandidat

  • Du kan anmäla ditt företag eller ett annat företag eller person som du tycker har gjort något extra under det senaste året och därmed borde bli finalist eller kanske till och med vinnare i någon av de tolv kategorierna i Retail Awards.
  • Läs mer om kriterierna för de olika kategorierna här och fyll sedan i formuläret här. Glöm inte att motivera ditt förslag!
  • Sista anmälningsdag är 6 februari 2018.

Kriterierna för att utses till Årets tillväxtföretag är följande:

  • Ha en försäljningskanal direkt till konsument
  • Ha en omsättning som överstiger tio miljoner kronor
  • Påvisa en bättre utveckling än branschen i övrigt
  • Ha en positiv lönsamhetsutveckling under de senaste åren

E-handelns snabba tillväxt gör att företag som har nätet som huvudsaklig kanal är väl representerade bland tänkbara vinnare.

Juryn tar gärna emot tips på snabbväxare som uppfyller kriterierna.

– Det är roligt att få vara med och lyfta fram duktiga detaljister.

Förra året utsågs Stadium Outlet till Årets tillväxtföretag på Retail Awards-galan i Stockholm.

Konceptet har länge haft försäljningstillväxt på 30 procent – om året.

– Stadium Outlet är en del av den jättestarka lågpristrenden och har bara en liten del av sin försäljning på nätet, säger Emma Hernell.

Övriga i juryn är Elisabet Elmsäter Vegsö, Svensk Handel, Annica Gilbertson, Hogia Retail, och Thomas Ohlén, Market.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...