Kriskedjan ser ljuset i tunneln: ”De signaler vi ser är positiva”

Odd Molly kämpar med försäljning och lönsamhet. Men nu flaggar modeföretaget för att en vändning är på gång. ”Vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg”, säger vd Jennie Högstedt Björk.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Odd Molly hade ett tufft första kvartal. Omsättningen sjönk med 18 procent till 86,2 miljoner kronor och förlusterna växte.

För att vända utvecklingen satsar Odd Molly bland annat på att öka onlineförsäljningen och stärka sin internationella plattform.

Och enligt företaget börjar satsningarna nu ge resultat.

– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning. De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare – vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg, säger Jennie Högstedt Björk i ett pressmeddelande.

Företaget redovisar inga siffror som visar hur försäljningen har ökat, men hänvisar till att varumärkessamarbetena med artisterna Titiyo och Neneh Cherry samt modellen Caroline Winberg har varit framgånsrika och gett effekt på försäljningen i egna kanaler.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...