Kraftigt ras för mode i julhandeln: ”Läget är akut för många företag”

Modebutikerna har haft ett svart 2020 – och utvecklingen hittills i julhandeln är lika dyster. Det visar nya siffror från Svensk Handel. ”Reserverna är tömda och läget är akut för många företag,” säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Försäljningen fortsätter att rasa i modehandeln. Ackumulerat till och med november hade försäljningen fallit med 17,8 procent i klädhandeln och med 31,4 procent i skohandeln.

Utvecklingen i december är ännu tyngre, enligt Svensk Handels siffror för perioden 1-20 december:

Kläder: -28,9 procent.

Skor: -41,0 procent.

Siffrorna avser de traditionella butiksaktörernas försäljning i både fysisk butik och e-handel.

– E-handeln kompenserar för en del av tappen, vilket också betyder att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, säger Johan Davidson och konstaterar att restriktionerna i spåren av coronapandemin slår hårt mot modehandeln.

– Utökade restriktioner måste följas av verkningsfulla stödåtgärder. Reserverna är tömda och läget är akut för många företag. Nya stöd måste snabbt träda i kraft för att rädda företag och jobb, säger Johan Davidson.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...