Kraftfulla besparingar påverkar Björn Borgs resultat positivt
Björn Borg omsatte 224,9 miljoner kronor under det tredje kvartalet, ett tapp på 2,5 procent om man jämför med samma period i fjol.
– Vår egen e-handel och vårt arbete med e-tailers utvecklar sig planenligt bra där vi ökar med 17 procent, säger Henrik Bunge i en kommentar.
– Vår strategi att öppna pop up-butiker över sommarmånaderna för att kapitalisera på ökad hemmaturism gör att våra egna butiker växer med 27 procent, fortsätter han.
Däremot påverkar utvecklingen i Belgien och Nederländerna omsättningen negativt. I grossistledet där sjönk försäljningen med 32 procent.
Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 33,4 miljoner kronor, vilket är i nivå med tredje kvartalet i fjol då det var 33,1 miljoner kronor.
– Som ett resultat av våra kraftfulla kostnadsbesparingsinitiativ så minskar våra rörelsekostnader med 7,1 miljoner kronor, säger Henrik Bunge.
Bland annat har personalstyrkan vid huvudkontoret minskats med 25 procent.