Foto: Foto: Bigstockphoto

Köpknapparna ger nytt tryck i handeln

Köpknappar är på gång i Instagram, Facebook, Pinterest och Google. Här får du svar från experten på tre viktiga frågor – och en avgörande faktor för att tekniken ska lyckas.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Köpknappar i sociala kanaler och sökresultat på nätet är på gång att ge en starkare och snabbare koppling mellan reklam, träfflistor, information och e-handel.

• Facebook började testa köpknappar i juli och Twitter i september 2014. Båda med en utvald grupp användare i USA.

• Pinterest skulle börja med så kallade ”buyable pins” nu under sommaren.

• Instagram är på gång med köpknappar och reklam inom kort, som Market.se nyligen rapporterade.

• Google lanserar något som kallas ”purchases on Google”, där du ska kunna handla via mobilen. Även där börjar man med begränsade tester i USA.

• Dessutom testar Facebook med överföringar av pengar i sin Messenger-app. På sikt kan också detta utvecklas till köpknappar.

Pontus Staunstrup, strateg som är expert på digital marknadsföring och sociala medier, ser en tydlig faktor bakom att köpknappar kommer på så många håll samtidigt.

– Smartphone-användandet har exploderat på senare år och många användare gör redan sin research för sina inköp på nätet eller tillbringar tid i nätverk som Facebook och Instagram. Nu vill man kunna handla där också. Google och Facebook ser en möjlighet att ta andelar av denna handel.

Hur ska köpknapparna funka?
– Det kommer inte att vara knappar som tar dig till säljarens egen sida. Du ska kunna göra köpet utan att lämna Google, Facebook eller Instagram. Det betyder att de måste erbjuda säkra betallösningar via Apple Pay, kreditkort eller liknande.

– E-handelsexperten Simon Saneback berättade att besökare under Instagrams beta-fas blev skickade till en produktsida inom appen. Undantaget är fortfarande, enligt Simon, ”purchases on Google”, där man tas till en produktsida som säljaren får varumärka. Men du är fortfarande kvar inom Google, och gör köpet med hjälp av betallösningar i ditt Google Account.

Hur kommer köpknapparna att påverka detaljhandeln? Kommer det här att bita direkt, hur ser din bedömning ut?
– Det dröjer ett tag innan vi ser detta i Europa och tjänsterna kommer säkert att utvecklas och förfinas under tester i USA. Men jag tror det kommer att ta skruv där, och på sikt även här. Utvecklingen i Kina, Sydkorea och sedan länge i Japan påverkar också.

Varför kommer köpknapparna att slå igenom, menar du?
– För att de ger detaljhandeln en chans att vara där kunderna är: på nätet och i sociala medier. Detaljhandeln i Sverige håller på att ta till sig e-handel och omnikanalhandel, detta är bara ett steg till och vissa kommer som vanligt att vara snabbare än andra.

Pontus Staunstrup ringar in en avgörande fråga för köpknapparna:

– Att göra betalningarna så smidiga och säkra som möjligt, annars faller ju hela konceptet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...