Köpcentrumjättens Black Friday-succé – ökade när konkurrenterna tappade

Fler konsumenter valde bort köpcentrumen under Black Friday i år. Men Unbail-Rodamco-Westfield svenska verksamhet gick mot strömmen. ”Vi ökade med nästan sju procent i snitt”, säger vd Lars-Åke Tollemark.
Text: Daniel Norman
Annons:

I går kunder Market berätta att färre konsumenter valde att besöka köpcentrum under Black Friday. Besökarantalet sjönk med nära tre procent visar siffror från Viametrics och HUI Research.
Men Unibail-Rodamco-Westfield, som driver fyra köpcetrum i Stockholmsområdet, gick mot strömmen.

– Vi ökade besökarantal i samtliga av gruppens svenska köpcentrum under Black Friday med nästan sju procent i snitt jämfört med året innan, säger Lars-Åke Tollemark till Market och berättar att Nacka Forum slog besöksrekord under dagen.

Antalet besökare där var nio procent fler än under samma dag i fjol.

Förutom Nacka Forum ingår Mall of Scandinavia i Solna, Täby centrum och Solna centrum i bolagets svenska portfölj.
– Det var olika satsningar beroende på köpcentrum, men vi hade mer personal och service i våra köpcentrum, utökade öppettider i vissa centrum samt massor av aktiviteter och event med både musik, tilltugg och lekar utöver erbjudanden i våra butiker, säger Lars-Åke Tollemark.
Han berättar Unibail-Rodamco-Westfield fortsatt att investera i sina köpcentrum för att skapa en bra butiksmix kombinerat med nöje, mat, kaféer i en attraktiv miljö.
– Skillnaden mellan Sveriges bästa köpcentrum och de andra blir allt tydligare, stora destinationer fortsätter att ta marknadsandelar, säger Lars-Åke Tollemark.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...