Foto: Gustaf Olsson

Köpcentrumjätten byter namn – och uppdateras: ”Mer internationellt”

Mall of Scandinavia byter namn i höst – och förändrar innehållet för att hålla konkurrenterna stången. ”Affären med Westfield kommer att kännas av. Hela känslan ska bli mer internationell”, säger Lars-Åke Tollemark, vd för fastighetsägaren Unibail-Rodamco Westfield i Norden.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

I slutet av december för två år sedan kunde Market berätta nyheten att fastighetsjätten Unibail-Rodamco köper den australiensiska köpcentrumjätten Westfield.

Till hösten kommer köpet att märkas av konkret på Rodamcos juvel i Solna: Mall of Scandinavia.

– Mall of Scandinavia blir det första av en rad köpcentrum som kommer att uppdateras efter affären. Det betyder att vi kommer att byta namn till Westfield Mall of Scandinavia, säger Lars-Åke Tollemark, vd för Unibail-Rodamco Westfield i Norden, till Market.

Namnbytet blir dock inte den enda förändringen på det som i dag är Skandinaviens största köpcentrum. Även utbudet och upplevelsen kommer att uppdateras.

– Jag kan inte släppa hela vår plan, men säg såhär: När Mall of Scandinavia öppnades (2015) låg vi långt före konkurrenterna. Nu tänker vi trycka på gasen lite igen. Känslan ska bli mer internationell, med fler animationer och fler events. En rejäl uppgradering, säger Lars-Åke Tollemark.

Unibail-Rodamco-Westfield ökade besökarantalen i sina svenska köpcentrum med 4,1 procent förra året. Mall of Scandinavia hade 14,9 miljoner besökare 2018.

Nu återstår det att se om namnbytet och det nya innehållet kommer att påverka flödet ytterligare.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...