Köpcentrumägare begär presentkortsföretag i konkurs: ”Inte fått betalt”

Flera köpcentrum runt om i landet har upplevt problem med uteblivna betalningar från presentkortföretaget Cashcom. Bolaget skyller på teknikstrul, men förklaringen godtas inte av Eurocommercial som begärt Cashcom i konkurs.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

– Bakgrunden är att vi inte får betalt av Cashcom och inte våra hyresgäster heller. Det har pågått under några månader, säger Martin Bjöörn, fastighetschef på Eurocommercial som använder Cashcom i fem av sina köpcentrum.

Enligt Martin Bjöörn rör det sig drygt en miljon kronor i uteblivna skulder. Eurocommercials hyresgäster har trots detta fortsatt att både ta emot och sälja Cashcoms presentkort. Hur det blir framöver är det för tidigt att svara på, säger han.

– Vi agerar på ett sätt som innebär att slutkonsumenten inte kommer att märka någonting.

Eurocommercial är inte ensamma om att ha upplevt problem med Cashcom.

I somras stoppade Galleria Boulevard i Kristianstad tillfälligt försäljningen av Cashcoms presentkort efter uteblivna betalningar.

Köpmannaföreningen i Ystad följde exemplet och i Stockholm tar Bromma Blocks inte längre emot presentkorten.  På köpcentrumets sajt står det följande:

”Presentkort från Cashcom kommer tillsvidare inte att accepteras vid betalning i Bromma Blocks butiker. För frågor rörande återbetalning av insatt belopp hänvisas till Cashcom.”

I köpcentret Nova i Lund har ägaren själv valt att garanterat korten, skriver Sydsvenskan.

– Om butiken inte får betalt av Cashcom så kommer vi att ersätta hyresgästen för annars kommer kunden i kläm, sade centrumchefen Ola Bernéli till tidningen.

Enligt Cashcoms vd Patrik Björklund beror de uteblivna betalningarna på teknikstrul.

– Vi har haft tekniska problem under våren som gör att vi har fått behandla alla betalningar manuellt. De tekniska problemen är nu lösta och vi håller på att lägga in alla betalningar efter hand. Alla handlare kommer att få betalt, men det kan ta lite tid, säger han till Market.

Martin Bjöörn köper inte den förklaring som Patrik Björklund ger.

– Att man skulle ha så stora tekniska problem att man inte kan betala räkningen på fyra fem månader är nog inte hela sanningen, säger han.

Under 2017 omsatte Cashcom 6,0 miljoner kronor medan rörelseresultatet landade på -4,5 miljoner kronor. Även de tre föregående åren presenterade bolaget rörelseförluster på omkring 5 miljoner kronor.

Patrik Björklund har ingen kommentar till de röda sifforna, men vill gärna blicka framåt.

– 2018 års siffror offentliggörs i nästa vecka och där visar vi ett gott resultat, säger han.

Cashcom ingår i samma koncern som systerbolaget Goyada som liksom Cashcom varit inblandad i flera tvister. Enligt Breakit.se begärdes Goyada nyligen i konkurs av sportkedjan Intersport efter uteblivna betalningar.

Detta bekräftas av Patrik Björklund.

– Vi har en motfordran på Intersport. Våra jurister håller på med ett kvittningsförfarande.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...