Klockvarumärket Daniel Wellingtons offensiv: ”Vi ska öppna 300 butiker”

Daniel Wellington planerar att öppna 300 butiker, i år. ”Kina är där vi växer absolut mest just nu”, säger pr-chefen Ola Melin.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Det svenska klockvarumärket Daniel Wellington står inför en stor butiksoffensiv. 

– Vi har som mål att öppna 300 butiker i hela världen i år för att förverkliga vår globala expansionsstrategi, säger Ola Melin till tidningen Fokus. 

I början av året hade varumärket ett 30-tal butiker. Hittills ska det ha hunnit öppna ett hundratal. En tredjedel av butikerna planeras i Kina. 

– Kina är där vi växer absolut mest just nu. Vi har fler anställda i Kina i dag än vi har här på huvudkontoret i Stockholm, säger Ola Melin. 

Under 2016 omsatte bolaget två miljarder kronor och gjorde en vinst på en miljard. En stor del i framgången är marknadsföringen i sociala medier, bland annat genom samarbeten med influensers. Daniel Welling har 3,4 miljoner följare på Instagram. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...