Klarnas kaxiga utspel – köper reklam i USA:s största tv-event: ”Spännande milstolpe”

Klarna har haft ett starkt år i USA och laddar nu för att synas med en reklamfilm under ett av världens största sporthändelser – den amerikanska fotbollsfinalen.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

När Klarna lanserades i USA 2015 var det inte med någon braksuccé.

Men under senare år har det lossnat, inte minst tack vare kampanjer med bland annat Snoop Dogg.

Under 2020 var tillväxten extra stark och enligt bolaget har man nu över 15 miljoner användare och drygt 6 000 retail-partners i USA. Klarna-appen uppges vara en av de snabbast växande i landet med 60 000 nerladdningar om dagen enbart i december.

För att visa engagemanget på den amerikanska marknaden har Klarna köpt reklam under årets upplaga av den amerikanska fotbollsfinalen Super Bowl. Här är prislapparna de högsta i världen. Priset för en 30-sekundersfilm börjar enligt Adweek någonstans runt 5,5 miljoner dollar. Samtliga reklamplatser blev fullbokade under januari.

På söndag natt svensk tid är det avspark och Klarnas reklamfilm där bland annat Maya Rudolph medverkar har potential att ses av cirka 100 miljoner tittare.

– Det här eventet är en av de största sporthändelserna under året och vårt engagemang är en spännande milstolpe för Klarna. Som vår starka tillväxt i USA visar vill konsumenterna ha bättre sätt att betala, säger bolagets marknadschef David Sandström i ett pressmeddelande.

Här är filmen:

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...