Foto: Jamin Pirnia

Klarade stålbadet — nu siktar Teknikmagasinet framåt: ”Nya lägen och roligare butiker”

Ett års kamp är över – i morgon är Teknikmagasinet ur rekonstruktionen. Då tar vd Catherine Sahlgren sats framåt: ”Nya lägen, roligare butiker och mer service”.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Det här har Teknikmagasinets jobbat med: 
 

  • Under den ettåriga rekonstruktionen har Teknikmagasinet bantat sina kostnader både i butik och overhead och skapat en mer uthållig bas för utveckling framåt.
  • Samtidigt har Teknikmagasinet satsat på intäktskapande förändringar – utveckling av e-handeln och nya omnikanallösningar, ökad onlinemarknadsföring, ny inredning i butik och vidareutbildning av medarbetare.
  • Dessutom har bolaget sett över sin etableringsstrategi och identifierat nyckellägen för fortsatt expansion.

Man ska som bekant inte ropa hej förrän man är över den där förbaskade bäcken.

Men nu ska det oerhört mycket till för att det ska gå snett för Teknikmagasinet.

I morgon, på dagen ett år efter den stora rekonstruktionen inleddes, förväntas Solna tingsrätt fatta ett formellt beslut om att göra laga kraft av ackordsförslaget, vilket innebär att Teknikmagasinet nu står på egna ben igen.

Eller, nya ska sägas, eftersom finansmannen Peter Gyllenhammar har tagit över som ägare efter riskkapitalbolaget Segulah.

Tårta och Pommac är beställt till huvudkontoret i Sundbyberg. Nu ser den röda och gula prylkedjan ljuset igen.

– Det har varit ett stålbad. Vi har tvingats bromsa och gasa samtidigt och fått se över precis alla delar av verksamheten. Nu behöver vi utvecklas, säger Cathrine Sahlgren, till Market.

Vilka förändringar kan kunderna förvänta sig?
– Vi tycker att vi har ett bra och roligt sortiment, men det behöver synas mycket bättre. Butikerna måste bli roligare. Bättre exponerade och tydligare.

De 134 butiker som i dag finns i Sverige, Norge och Finland vill Catherine Sahlgren behålla. De kan till och med få sällskap av fler butiker, men i andra lägen.

– Det finns expansionsmöjligheter på samtliga marknader. Vi har redan i dag bra locations, men vill hitta ännu bättre trafiklägen framöver. Till exempel i anslutning till t-banan eller på flygplatser, säger Catherine Sahlgren.

Den som följt krisen i Teknikmagasinet vet att det var ett djupt skuldsatt bolag som gick in rekonstruktion. Till det fanns flera anledningar, men flytten av centrallagret, tunga fordringar från en stor mängd leverantörer och tveksamheter kring den långsiktiga finansieringen är de som har lyfts fram.

I det pressmeddelande som går ut under tisdagen säger nya ägaren Peter Gyllenhammar såhär om nuläget i bolaget:

– Vi har en lång horisont på vårt ägande, vi finansierar med egna medel och har ingen definierad exitstrategi. Vi ser nya affärsmöjligheter för utveckling inom detaljhandeln i och med förvärvet av Teknikmagasinet.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...