Foto: Daniel Norman

Kjell & Companys framfart – så fortsätter tillväxtresan efter succéåret

2018 var ett succéår för Kjell & Company. Kedjan skördade framgångar på både den svenska och norska marknaden. Trenden håller i sig även i år. ”Vi ser en fortsatt stark tillväxt i både jämförbara butiker och online”, säger vd Eric Lundberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

Kjell & Company omsatte 1,6 miljarder kronor på den svenska marknaden under förra året, en tillväxt på 13 procent.

Under året öppnades fyra nya butiker i Sverige.

Den jämförbara försäljningen växte med elva procent.

– Vi har utvecklat vårat kunderbjudande genom att bland annat bredda vårt sortiment samt haft ett stort fokus på att möta våra kunder med service i världsklass både i våra butiker samt via nätet, säger Eric Lundberg till Market.

Online växte Kjell & Company med 71 procent.

Eric Lundberg lyfter fram fyra viktiga faktorer till den kraftiga tillväxten:

  • Ett ständigt fokus på att förbättra den digitala köpupplevelsen.
  • Lanseringen av click & collext och arbetet med att förenkla kundresan.
  • En utökad satsning på fler leveransalternativ för att möta kunden preferenser.
  • Kundklubben som personifierar kundresan och som genom relevanta erbjudanden inspirerar till besök och köp.

 

Eric Lundberg, vd för Kjell & Company.

Det är inte bara i Sverige som kedjan skördade framgångar förra året. I Norge hade kedjan en tillväxt på 30 procent, det utan att öppna några nya butiker.

– Vi har satsat mycket på att positionera oss och bygga kännedom på den norska marknaden. Jag tror att man nu, liksom i Sverige, upplever att vi särskiljer oss som aktör genom vårt kunnande och breda sortiment av tillbehör till elektronik, säger Eric Lundberg.

Tillväxten sker med lönsamhet, på bägge marknaderna.

I Sverige visade kedjan upp en kraftig resultatförbättring med ett rörelseresultat på 120 miljoner kronor, 70 miljoner kronor i fjol.

– Förklaringen är vår starka tillväxt i kombination med en god kostnadskontroll, säger Eric Lundberg.

Bland annat har butiksdriften effektiviserats.

Kjell & Companys tillväxtresa har fortsatt även i år.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt i både jämförbara butiker och online, första halvåret har vi en total tillväxt på nästan 13 procent, säger Eric Lundberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...