Foto: Daniel Norman

Kjell & Company testar nya konceptet i Norge: ”Göra våra butiker till servicepoints”

Kjell & Company har byggt om butiken vid Hötorget i centrala Stockholm enligt sitt nya koncept. Nu ska det testas i Norge också. ”En del i vår resa att göra våra butiker till servicepoints”, säger konceptchefen Christopher Thour.
Text: Daniel Norman
Annons:

När Kjell & Company öppnade en butik i Hallarna i Halmstad i höstas var det med ett nytt koncept.

Efter det har ytterligare en butik, den nya i Kongahälla i Kungälv, fått det.

Nu har kedjan byggt om en befintlig butik enligt konceptet, den vid Hötorget i centrala Stockholm.

I går var det premiär.

– Vi smygöppnade redan i måndags. I dag kör vi öppningsfest i alla 08-butiker, säger Christopher Thour när Market träffar honom i butiken.

Tio dagar tog det att bygga om lokalen.

– Det fanns en del utmaningar när vi har 60 kvadratmeter butiksyta att jobba med.

Christopher Thour berättar att butiken inte skiljer sig särskilt mycket från de tidigare med konceptet.

Däremot är skillnaden stor mot hur den såg ut tidigare.

– Den största förändringen är att kassalinjen är bortplockad och ersatt med sex kassastationer ute i butiken, säger Christopher Thour.

Något som enligt honom uppskattas av både säljare och kunder genom att mötet dem emellan blir mer avslappnat.

Genom att kassalinjen är bortplockad kommer också kunderna åt produkterna på ett annat sätt och kan går fram för att klämma och känna på dem.

Bildspel: Kika in i Kjell & Companys ombyggda butik vid Hötorget i Stockholm.

 

I det nya konceptet jobbar Kjell & Company mer med hur varorna exponeras. Skärmar, både för beställning online för informationsfilmer, finns utplacerade i butiken. Genom QR-koder kan kunden få mer information om produkterna. 

– Det här är den största förändringen vi har gjort av våra butiker sedan kedjan grundades, säger Christopher Thour.

Han berättar att kedjan nu ska testa konceptet i Norge.

– Vi kommer att öppna en ny butik i Kristiansand som har det. Då får vi fler butiker att jämföra med när konceptet ska utvärderas, säger Christopher Thour.

Konceptutvecklingen är en del i ett större arbete.

– Vi har påbörjat resa där vi ska göra om våra butiker till servicepoints.

Christopher Thour säger att butikerna ska vara mer än ett ställe där kunden kan handla produkter. Den ska kunna komma ditt med frågor men också ta del av Kjell & Companys tjänsterbjudande.

Det handlar bland annat om click & collect och mobilservice, som just nu testas i utvalda butiker.

– Vi genomför just nu en pilot med entimmesleveranser i Stockholm där butiken blir ett e-handelslager. Tanken är att vi ska rulla ut det i Göteborg och Malmö också.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...