Kina en pionjär – första landet där e-handeln står för en majoritet av försäljningen

Kina är på väg att bli det första landet i världen där den största delen av detaljhandelns omsättning sker online. Det visar en prognos från Emarketer.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Den kinesiska handeln håller på att ta nästa steg i sin snabba digitala utveckling. 

Enligt en prognos från undersöknings- och analysföretaget Emarketer kommer e-handeln i Kina att stå för 52 procent av landets totala detaljhandelsomsättning under 2021. Det är en ökning från drygt 44 procent 2020.

Det är framför allt under senare år som utvecklingen har accelererat. Så sent som 2018 var e-handelns andel i Kina endast 29 procent. 

Alibabas starka framväxt, smidiga betalsystem, effektiva leveranser och en starkt mobildriven handelskultur pekas ut som några av de främsta förklaringarna till tillväxten.

I fjol fick utvecklingen dessutom extra hjälp av pandemin som påverkade den fysiska handeln i landet extremt negativt, skriver Emarketer.

E-handelns tillväxt är stark även i övriga världen, men inget land är i närheten av samma e-handelsexplosion. Tvåa bakom Kina ligger Sydkorea med en beräknad andel på 29 procent för 2021. Strax därefter kommer Storbritannien med 28 procent.

För Sverige räknar Emarketer med en e-handelsandel på drygt 13 procent.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...