Foto: Vendela Kjerner

KF:s ekonomiska resultat dissas – av vd:n: ”Det är för blygsamt och måste upp”

KF:s rörelseresultat föll förra året. Nu pratar vd:n klarspråk om nivån. ”Vi måste och ska prestera bättre”, säger Tommy Ohlström till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market kan i dag berätta att Kooperativa förbundets nettoomsättning steg med 0,8 procent eller 255 miljoner kronor förra året.

Därmed nådde koncernen närmare 32,7 miljarder kronor.

– Grossistverksamheten drog upp försäljningen med ungefär 900 miljoner kronor, säger Tommy Ohlström.

Koncernens tillväxt hade varit starkare med ett bättre utfall i Coops butiker.

Säljnedgången förklaras främst av omställningsarbetet till nya butiksformat.

– Coop i Sverige har hittills uppgraderat över 200 butiker. Det blir stökigt i butikerna under omställningsperioden. Men butiker som konverterats har en god utveckling.

KF:s rörelseresultat föll rejält förra året – från 983 miljoner kronor till 255 miljoner kronor.

Det berodde på lägre reavinster i form av fastighetsförsäljning.

– Vi går med vinst men rörelseresultat är för blygsamt. Vi måste prestera bättre och det kommer vi att göra, deklarerar Tommy Ohlström.

Vid årsskiftet infördes den nya affärsmodellen där dotterbolaget Coop Sverige får ett tydligare resultatansvar.

Coop Sverige ska i fortsättningen leverera till de drygt 650 butiker som ägs av dotterbolag och föreningarna.

– Affärsmodellen kommer att skapa en stark affärsmässig och kommersiell drivkraft för vår huvudverksamhet.

Krävs det inte mer för att få upp KF:s resultat?
– Renodlingsarbetet är på plats och nu gäller det att låta de åtgärder som har vidtagits att ge effekt. Vi har en allt tydligare och gemensam spelplan för kundmöte, prisresa, sortiment, varuflöde och IT. Allt fokus kommer att ligga på att förbättra Coops tillväxt och lönsamhet, säger Tommy Ohlström.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...