Kedjorna som sågar Black Friday

Kunderna tröttnar och många kedjor ser ingen lönsamhet med Black Friday – nu kliver en rad jättar av shoppinghysterin för att inte störa julhandeln.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Samtidigt med rekordprognoser växer motreaktionerna till Black Friday.

Undersökningen "The Omnichannel Journey", som frågat fler än 100 kedjor i USA och Europa vad de tycker om Black Friday, visar att vart tredje företag anser att dagen är olönsam och ohållbar.

Undersökningen visar också att drygt en tredjedel av brittiska nätkunder inte gillar – eller till och med hatar – dagen.

I Storbritannien lanserades Black Friday av Amazon för fem år sedan och kundrusningen till shoppingdagens specialpriser har sedan dess nått hysteriska proportioner.

Nu väljer varuhusjätten Asda att hoppa av och i stället sprida ut sina erbjudanden under en längre period.

Även Argos, Primark, Oasis, John Lewis och Mothercare väljer att antingen kliva av helt eller kraftigt minska sitt engagemang.

Kedjorna anger flera skäl. Ett är farhågan att deras varumärken ska påverkas negativt av Black Friday-kaoset med köer, trafikolyckor och slutsålda varor.

Andra undersökningar visar att tre av fyra britter anger att man hade en dålig upplevelse av förra årets shoppingdag.

Walmart-ägda Asda, som var en av de första brittiska kedjorna att haka på Black Friday, fick tung kritik förra året. Då spreds en film från varuhuset i Wembley som visade kunder som råkade i slagsmål om tv-apparater. Utanför ringlade köer av konsumenter som sedan plockade åt sig leksaker och hemelektronik till extrapriser, men sedan gick hem utan att ha handlat mat eller andra varor utanför kampanjerna.

Ett minst lika tungt skäl är rädslan att Black Friday ska sänka den traditionella julhandeln.

I Sverige har bland andra Cdon medgett att Black Friday gav en rejäl baksmälla under förra årets julhandel.

Under 2014 beräknades britterna ha spenderat en miljon pund var tredje minut under Black Friday, vilket resulterade i en totalförsäljning under dagen över 800 miljoner pund.

Men effekten på julhandeln var brutal, den brittiska decemberförsäljningen 2014 var den sämsta sedan 2008 och nu börjar allt fler dra öronen åt sig.

– En efter en av de brittiska kedjorna slår in spikar i Black Friday-kistan, kommenterar Aaron Shields på analysföretaget Fitch.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...