Foto: Thomas Ohlén

Kedjans digitala satsning bär redan frukt: ”Att sitta still kan vara förödande”

Hälsokraft har genomfört en digital satsning – och ser redan resultat. ”Kedjans butiker ökade med åtta procent i november”, säger vd Lars Karlsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Hälsokraft, som består av 65 fristående butiker, har gjort en digital satsning.

– Vi har digitaliserat vår miljö för att synliggöra våra butiker, dess erbjudande, lagerstatus och pris – typiska saker som en konsument vill känna till innan de besöker en butik, säger Lars Karlsson till Market.

Hälsokraft ser att kunden fortfarande vill handla i butik men att de förbereder köpet online.

– Med vår nya digitala miljö blir våra butiker mer relevanta för konsumenterna än den traditionella näthandel.

Ett förändrat köpbeteende ligger bakom satsningen, berättar Lars Karlsson.

– Ändrade försäljningsmönster inom handeln kräver nya verktyg gällande system och digitala plattformar. Att som butikskedja då sitta stilla när förändringarna drar fram kan vara förödande. Hälsokraft har nu visat att man med stor vilja kan slå sig fram, trots begränsad budget, säger Lars Karlsson.

Drygt 3,5 miljoner har investerats i projektet, som redan bär frukt.

– Vi har sett fantastiska resultat. Faktum är att såväl e-handel som butikshandel har dragit synergier av varandra och i november lyckades kedjans fysiska butiker öka försäljningen med åtta procent jämfört med samma period i fjol på jämförbara butiker, säger Lars Karlsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...