Foto: Jamin Pirnia

Katastrofkvartal för RNB – försäljningsras och växande förlust

Den milda vintern och coronaepidemin slår hårt mot Retail and Brands. Försäljningen sjönk med 11,6 procent i jämförbara enheter under andra kvartalet.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Retail and Brands nettoomsättning för andra kvartalet (december 2019-februari 2020) landade på 561 miljoner kronor.

I Sverige minskade försäljningen med 9,4 procent jämfört med marknadens uppgång på 0,1 procent. Jämförbar försäljning på samtliga marknader minskade alltså med 11,6 procent.

– Under andra halvan av förra året initierade vi besparingsprogram inom såväl personal som övriga omkostnader. Dessa program har haft önskvärd effekt under hela kvartalet, men är inte tillnärmelsevis så stora så att de motverkar de kraftiga försäljningsminskningar vi har haft under december, januari och februari, säger vd och koncernchef Kristian Lustin i en kommentar.

Försäljningen sjönk i alla koncernens koncept, utom Man of a kind som ökade med 13 procent till 6,7 miljoner kronor.

Brothers jämförbara försäljning sjönk med sju procent, Departments & Stores tappade tio procent och Polarn o Pyret föll med 16 procent.

– Den i många delar av Norden uteblivna vintern har väsentligt minskat försäljningen av vinterkläder, vilket är en betydelsefull del av Polarn o Pyrets sortiment, säger Kristian Lustin.

Koncernens rörelseresultat försämrades också till -52 miljoner kronor, jämfört med -28 miljoner kronor motsvarande period föregående år.

Han konstaterar också att coronaepidemin har lett till väsentligt minskade kundströmmar och företaget ansöker därför om rekonstruktion för Brothers, Polarn o Pyret och Departments & Stores.

– Beslutet baseras på den likviditetskris som förväntas framöver som en direkt följd av pandemin. Rekonstruktionerna är nödvändiga för att ge bolagen den tid som behövs för att få till stånd en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...