Foto: Daniel Norman

Kappahl tacklade värmen

Kappahl fortsätter att visa svarta siffror. Trots en varm höst och färre butiker klarade kedjan sitt första kvartal i nivå med föregående år.
Annons:

Kappahl håller nivåerna. Både omsättningen och rörelseresultatet under första kvartalet (september-november 2013) i det brutna räkenskapsåret låg ungefär i nivå med motsvarande period 2012.

Nettoomsättningen backade med 2 procent till 1 243 miljoner kronor.

Vid kvartalets slut hade Kappahl 389 butiker vilket är sex färre än föregående år.

I jämförbara butiker ökade omsättningen med 1,6 procent – trots att den svenska klädhandeln backade i både september och oktober.

– Vår fortsatta satsning på de lite tunnare lättviktsdunjackorna visade sig vara helt rätt när det kalla vädret lät vänta på sig. November månad, med ett festsortiment som mottogs väl av kunderna, bidrog till en stark avslutning på kvartalet, säger Kappahls vd Johan Åberg i en kommentar.

Rörelseresultatet, exklusive reavinst från fastighetsförsäljning, backade med 5 procent till 99 miljoner kronor.

– Våra åtgärder att hålla kostnadsutvecklingen under kontroll har varit framgångsrika, säger Johan Åberg.

Under året kommer Kappahl att fortsätta satsa på utbildning inom service och försäljning.

Även en ny digital plattform som möjliggör e-handel i fler länder, som Norge och Finland, kommer att lanseras under första halvåret.

­– Under denna period kommer vi även att se de första resultaten av ett nytt butikskoncept, säger Johan Åberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...