Jysks vd efter säljlyftet: ”Vi är inte helt nöjda ännu – fortsätter att investera”

Svenska Jysks försäljning steg med 322 miljoner kronor det senaste året. Nu berättar vd Johan Sjödin om vad som ligger bakom lyftet. ”Det är faktorer som vi har fokuserat på under ett par år.”
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Försäljningen i Jysks svenska butiker steg med 9,3 procent till 3,8 miljarder kronor under räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti.

Johan Sjödin vill först och främst hylla sina medarbetare för framgångarna.

– Det är de som tar hand om och skapar förutsättningarna ute i butikerna. Och under de senaste åren har butiksmedarbetarna haft stort fokus på både service och att göra våra butiker inspirerande, säger han.

Vid sidan av personalens prestation så är det enligt Johan Sjödin kedjans utveckling av sortiment och butiker som ligger bakom lyftet.

Sortimentet har fått ett mer enhetligt skandinaviskt uttryck under de senaste åren.

– Det har gjort det lättare för kunderna att matcha varor och bygga hela, enhetliga rum. Och det har gett en tydlig effekt på försäljningen, säger Johan Sjödin.

UPPDATERAT. Både butiker och sortiment har fått ett ansiktslyft hos Jysk under de senaste åren, och satsningarna fortsätter.

Samtidigt har butiksnätet också uppdaterats. Ett nytt butikskoncept har lanserats, nya butiker öppnats och befintliga flyttats till modernare lokaler i en takt på 25 enheter per år.

– Vi hade många butiker i mörka, trånga, oinspirerande fastigheter. När vi flyttar till ljusa, nybyggda lokaler med fler kvadratmeter och kubikmeter så blir det roligare för kunderna att handla, säger Johan Sjödin.

Utfallet av förändringarna har alltså hittills varit positivt. Och arbetet fortsätter.

– Vi är inte helt nöjda med butiksnätet ännu. Vi kommer att investera i ungefär samma takt som tidigare när det gäller ombyggnader och omlokaliseringar – det vill säga 25 butiker per år – i alla fall under de närmaste två åren.

Det är mycket fokus på fysisk butik – hur utvecklar ni det digitala erbjudandet?

– Vi fokuserar på att skapa en enklare och mer användarvänlig resa för kunden från sökandet efter inspiration till utcheckningen. Logistiken har vi på plats tack vare vårt stora butiksnät eller genom direktleveranser från vårt lager i Nässjö, säger Johan Sjödin.

Hur ser resultatutvecklingen ut – har det kostat att växa?

– Siffrorna är inte helt klara än, men vi ser att resultatet följer med upp i takt med omsättningsutvecklingen.

Ni har öppnat flera butiker under året – hur ser försäljningsökningen ut i jämförbara enheter?

– Vi har inte de exakta siffrorna här heller, men de fem butiker som vi har öppnat under året har inte haft så stor effekt. Vi ökar inte 9,3 procent i jämförbara, men ganska nära, säger Johan Sjödin.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...