Foto: Jessica Gow/TT

Juli ny het månad för matbutikerna: ”Starka tillväxtsiffror”

Dagligvarubutikernas starka trend fortsatte i juli. Säljökningen blev betydligt högre än 2019. E-handeln fortsätter att vara hetast.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels månadsindex för juli visar att omsättningen ökade med 6,1 procent jämfört samma månad 2019.

Därmed fortsatte årets extraordinära försäljningslyft.

– Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, säger vd Karin Brynell om siffrorna för juli.

Försäljningen i analoga butiker steg med 3,7 procent medan tillväxten för online uppgick till hela 165,3 procent.

– Hemester är en förklaring men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten.

Men långt ifrån alla butiker har – som Market berättat om vid ett flertal tillfällen – gynnats försäljningsmässigt av coronapandemin.

– En del har påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund. Gränshandeln mot framför allt Norge är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell

Kalendereffekten beräknas till 1,4 procent i juli.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...