Julhandelns miljardtapp till Black Friday: ”Tagit mer inköp än beräknat”

Black Friday har tidigarelagt den traditionella julhandeln. Förflyttningen av omsättningen väntas fortsätta även i år. ”December tappar som handelsmånad”, säger HUI:s vd Jonas Arnberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Så spår HUI

Hemelektronik: 4,0 procent
Leksaker: 3,0 procent
Kläder och skor: 2,0 procent
Sport och fritid: 2,0 procent
Möbler och heminredning: 1,5 procent
Järn och bygg: 1,0 procent
Sällanköpsvaror: 2,5 procent
Dagligvaror: 3,5 procent
All detaljhandel: 3,0 procent

Källa: Årets julhandelsprognos 2018 (HUI Research)

HUI:s och SCB:s tidigare gemensamma index visar att detaljhandeln har haft överraskande svaga försäljningsökningar i december de senaste två åren.

Så här har det gått (löpande priser):

  • 2017: 1,8 procent
  • 2016: 1,3 procent

Utfallen har varit långt under HUI:s prognoser.

– Black Friday har relativt snabbt etablerat sig som en stor konsumtionshelg och flyttat mer inköp än beräknat till november. Och för två år sedan var det snökaos i stora delar i Sverige som gjorde att behovet av vinterprodukter tidigarelades, säger Jonas Arnberg.

Förskjutningen mellan december och november uppgår enligt HUI till tre miljarder kronor sedan 2014.

Allt tyder på att trenden förlängs.

– December tappar som handelsmånad.

Detaljhandeln spås ändå växa med tre procent i december 2018 och nå rekordhöga 79,7 miljarder kronor.

Merförsäljningen i form av julklappar och julmat värderas av HUI till cirka 15 miljarder kronor.

– Högkonjunktur, låg ränta och högre sysselsättning innebär att hushållen är köpstarka och samtidigt växer befolkningen i snabb takt, konstaterar Jonas Arnberg om de goda förutsättningarna för konsumtion.

Kalendereffekten är ytterligare ett plus för butikerna jämfört med julhelgerna 2016 och 2017.

– Julafton infaller på en måndag vilket ger gott om tid att shoppa på helgen.

Dagligvaruhandeln har enligt SCB:s preliminära siffror haft starkast utveckling i år och ser ut att bli lokomotivet i julhandeln.

Prognosen från HUI är en försäljningstillväxt på 3,5 procent i löpande priser.

– Prisökningstakten är betydande, säger Jonas Arnberg.

Sällanköpsvaruhandeln får i sin tur nöja sig med en säljökning på 2,5 procent i december.

Tillväxtpotentialen förklaras bland annat av de låga jämförelsetalen.

– Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns goda möjligheter att tillväxten kan ta fart inom framför allt de moderelaterade segmenten.

Julhandeln väntas slå rekord på nätet i år.

– Den digitala transformationen innebär att tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet och för att handlarna ska få del av ökningen behöver de alltså finnas online, säger Jonas Arnberg.

HUI presenterar Årets julklapp 20 november.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...