Jula spräckte miljardvallen: ”Vi träffar rätt i våra sortiment”

Jula noterar högtryck i sin försäljning i juni och slog nytt rekord. Den sammanlagda försäljningen hamnade på över en miljard kronor, vilket är den högsta summan för en enskild månad någonsin.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Maj månads försäljningsrekord på 900 miljoner kronor blev kortvarigt. När Jula summerar juni blev den totala försäljningen drygt 1 047 miljoner kronor, vilket är en ökning med 33 procent jämfört med förra årets junimånad.

− Att vi passerar miljardvallen i juni är givetvis mycket glädjande. Det visar att vi har attraktiva erbjudanden och en organisation med engagerade och ansvarstagande medarbetare som klarar att hantera de extremt stora flöden vi processar just nu, samtidigt som vi tar hand om våra kunder på ett bra sätt, säger Joachim Frykberg, vd för Jula.

Draglok i försäljningsrekordet har bland annat varit pooler och fläktar.

– Men vi går fortsatt starkt även i kategorier som elverktyg, handverktyg och maskiner, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner, el- och belysningstillbehör, arbetskläder och arbetsskor, säger Joachim Frykberg och slår fast att bolaget träffat rätt i sortimentet.

Jula driver försäljning genom e-handel och totalt 104 varuhus, varav 56 i Sverige, 34 i Norge och 14 i Polen. Bolaget lyfter fram kapaciteten i sitt centrallager i Skara som oerhört viktig under coronapandemins högtryck i försäljningen.

− Vi har haft möjlighet att ta hem mycket stora volymer, vilket inneburit att vi inte fått några nämnvärda störningar i våra leveranser. Vilket i sin tur gett oss förutsättningar för bra försäljning, säger Joachim Frykberg.

Under 2019 omsatte Julakoncernen 8,2 miljarder kronor.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...