Foto: Daniel Norman

Jula nådde ny rekordnivå – och förbättrade resultatet rejält: ”Vi har jobbat hårt”

Jula omsatte sju miljarder kronor förra året, vilket är nytt rekord. Samtidigt gjorde koncernen en rejäl resultatförbättring. ”Vi jobbar utifrån devisen att vi ska bli bättre och bättre dag för dag, det tror jag är viktigt”, säger koncern-vd:n Joachim Frykberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

2018 nådde Jula-koncernen en omsättning på sju miljarder kronor, skriver bolaget ett pressmeddelande.

Det är en tillväxt på sju procent från året innan.

– Vi har jobbat hårt för att få fram ett ordentligt erbjudande riktat till våra kunder, säger Joachim Frykberg till Market.

Han berättar också att kedjan jobbat med butiksdriften för att skapa en tydlighet och göra det enklare för kunden att hitta i butik.

– Vi hade en bra utveckling på e-handeln. Vi startade den igen 2017 och fick bra utväxling under 2018.

Resultatet blev 586 miljoner kronor, vilket är en ökning med 24 procent från året innan.

– Dels har vi jobbat hårt med att sänka våra inköpspriser för att öka marginalerna. Dels har vi sett över vår kostnadsstruktur. Vi har inte fyllt på med fler personal till exempel trots att omsättningen ökat och det tillkom fyra nya varuhus under förra året. Ambitionen är att fortsätta jobba kostnadseffektivt under 2019, säger Joachim Frykberg.

Framgången gör att de anställda får ta del av en bonus. Sedan 2011 har den delats ut under förutsättning att rörelseresultatet når en nivå vilket är minst åtta procent av omsättningen.

– Vi jobbar utifrån devisen att vi ska bli bättre och bättre dag för dag. Det tror jag är jätteviktigt.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...