Jeff Bezos – från bokhandel till drönare och obemannade butiker

Amazons vd Jeff Bezos är Handelns Mäktigaste 2018. Här är ett axplock av bolagets resa via bokhandel till avancerade butikskonceptet Go.
Text: Lars Welin, Mikael Sydner
Annons:

Böcker var något som tidigt ”gick hem” via nätet och sortimentet utökades ganska snabbt med ett medieutbud som cd- och dvd-skivor.

Dessutom introducerades bolaget läsplattan Kindle som öppnade marknaden för e-böcker. Utbudet har sedan dess växt oavbrutet och Amazon har även blivit en plattform för andra företag att sälja sina varor.

2008 kom även dagligvaror in i bilden med testförsäljning i hemstaden Seattle. Fem år senare rullades konceptet vidare ut till andra amerikanska städer parallellt med abonnemanget Amazon Prime, där kunderna får fria hemleveranser efter att ha betalat en fast årsavgift.

INGEN CHECKOUT. Hos Amazon Go är det bara att plocka varorna och gå ut.

Satsningen på dagligvaror har gått vidare med förvärvet av butikskedjan Whole Foods Market som blir en allt mer integrerad del av Amazons utbud.

På hemmaplan har dagligvaruutbudet kompletterats med Amazon Go som är en form av helautomatisk butik där sensorer och kameror registrerar köpen. Kunden kan sedan lugnt kliva ut ur butiken utan att passera någon kassalinje eller utcheckning.

2014 togs ett annat viktigt kliv för bolaget. Då introducerades den smarta högtalaren Echo och den virtuella assistenten Alexa. Med dessa kan användaren få tjänster utförda och dessutom strömma musik och liknande i högtalaren. Maskiner och apparater i hemmet kan också kopplas upp till systemet och styras via röstkommandon.

Amazon är mest känt för sin e-handel men företagets mest lönsamma del är molntjänsterna i Amazon Web Services (AWS), som bland annat har byggt tre serverhallar i Mälardalen.

Den egna streaming-tjänsten Prime Video visar tv-serier och filmer och är en fullvärdig konkurrent till Netflix och HBO.

Amazon har också flitigt testat och experimenterat med olika leveransmetoder – allt från drönare till kollektivtrafik.

Företagets framfart är kantat med superlativer. Marknadsledare inom e-handel i USA, största internetföretaget och bland de största bolagen i Nordamerika när det gäller antalet anställda.

Men företaget har också varit i blåsväder ett flertal gånger. Inte minst när det gäller dåliga arbetsförhållanden i distributionscentralerna.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...