Foto: Daniel Norman

Jeansutmanare spöade branschen – och fortsätter att expandera

Modebranschen hade det tufft förra året. Men Jeansbolaget fortsatte att växa. Tillväxten landade på 7,7 procent.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Dels har vi fått sätta den lokala prägeln på butikerna. På varje ort har vi en entreprenör som vet vad som är bäst på dennes ort och vilka varor den ska ta in i sin butik. Dels handlar det om en bredare sortimentsmix, både vad gäller varumärken och prissättning, säger Tobias Frick, delägare i Jeansbolaget Sverige, till Market.

– Vi är har blivit en butik för hela familjen igen, fortsätter han.

2018 omsatte Jeansbolaget 209 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 194 miljoner kronor 2017. Det är en tillväxt på 7,7 procent.

Den jämförbara försäljningen steg från 189 miljoner till 200 miljoner kronor.

Samtidigt backade modehandeln med 2,8 procent enligt siffror från Svensk Handel Stil.

Tobias Frick säger att kedjan växer med lönsamhet.

– Siffrorna för 2018 är inte klara än. Jeansbolaget består ju av en massa olika bolag.

När Market rankade branschens mest lönsamma bolag 2017 hamnade kedjan på en sjunde plats med en rörelsemarginal på 10,3 procent.

– Jag tror att vi kommer att ligga runt den nivån för 2018 också, säger Tobias Frick.

Tobias Frick, delägare i Jeansbolaget Sverige AB.

Expansionen fortsätter. Nästa vecka öppnar två nya butiker, den ena i Femman i Nordstan i centrala Göteborg och den andra på den nya handelsplatsen Kongahälla i Kungälv.

Fler kan det bli.

– Absolut, vi har några butiker till i pipen. Mer kan jag inte säga nu, säger Tobias Frick.

Det handlar om lokala entreprenörer som vill öppna Jeansbolaget-butiker.

– Det är så vi vill ha det. Många fastighetsägare hör av sig till oss och vill att vi ska öppna butiker hos dem. Det fungera inte så, vi har ingen stor pengapåse och kan öppna massor av butiker. Det handlar om att det måste finnas lokala entreprenörer som vill satsa.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...