JD Sports vill växa utanför Stockholm – men expansionen kostar

I morgon öppnar JD Sports sin tredje butik i Stockholmsområdet. Nu siktar den brittiska sportjätten på Göteborg och Malmö. Men expansionen kostar.
Text: Daniel Norman
Annons:

2015 klev JD Sports in i Sverige med en butik i Mall of Scandinavia i Solna. Efter det har kedjan öppnat ytterligare en i Kista galleria och nu öppnar nummer tre i Skärholmens centrum i Stockholm.

– Vi har butiker norrut i Stockholm. Söderut borde också täckas. Därför öppnar vi butiken i Skärholmens centrum, för att täcka in det området, säger Anna Jägbeck, multi-channel executive för JD Sports, till Market.

Butiken är uppbyggd på samma sätt som övriga enheter i Sverige.

Market har tidigare berättat att JD Sports vill växa ytterligare på den svenska marknaden.

– Vi hoppas det. Det är framför allt Göteborg och Malmö vi siktar på men det finns inga konkreta planer än, säger Anna Jägbeck.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut 31 januari, omsatte JD Sports svenska verksamhet 76,3 miljoner kronor, det är en ökning 115,69 procent från året innan.

– Det är framför allt vårt utbud som ligger bakom försäljningsökningen, säger Anna Jägbeck.

Hon berättar att JD Sports bland annat har exklusiva samarbeten med Adidas och Nike som bara säljs i deras butiker.

– Det är vår onlineförsäljning som växer starkast, säger Anna Jägerbeck.

Samtidigt har intåget på den svenska marknaden kostat. Bolaget bakom satsningen har inte gått med vinst under de tre år det funnits.

Förra räkenskapsåret blev rörelseförlusten 2,2 miljoner kronor, en ökning med 228 000 kronor från året innan.

Under året genomfördes en nyemission om 2,5 miljoner kronor för att få in mer kapital.

Anna Jägerbeck vill inte kommentera förlusten när Market pratar med henne utan lovar att återkomma via mail. Det har hon inte gjort.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...