Jätteras för kvällspress i november

November var en mörk månad för kategorierna print och sök. Det visar nya siffror från Mediebyråbarometern.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Vinnare och förlorare

Mediekategorierna som ökade mest i november:
Bio: +22%
Internet: +21%
Tv: +18%

Mediekategorierna som minskade mest i november:
Dagspress, kväll: -39%
Fackpress: -26%
Sök: -20%

Källa: Mediebyråbarometern, november 2015.


 

Medieinvesteringarna under november ökade med drygt nio procent jämfört med samma period föregående år.

Det visar Mediebyråbarometern, som redovisar investeringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Ökningen beror dock till stor del på en periodiseringseffekt, eftersom november 2015 hade en extra faktureringsdag jämfört med 2014.

De mediekategorier som hade det tuffast under månaden var tryckta medier och sök.

Annonseringen i kvällspress rasade med nästan 39 procent under november.

De mediekategorier som ökar under november, utan hänsyn till den extra faktureringsdagen, är bio, internet, tv, utomhus/trafikreklam samt radio.

– Många annonsörer laddar inför julen och jag ser med spänning fram emot att se hur medieinvesteringarna utvecklar sig under december, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...