Jättens stora lyft – sålde för 20 miljarder: ”Kunderna blir fler och handlar mer”

Apotekets omsättning passerade 20 miljarder kronor i fjol. Säljökningen berodde den starka konsumentmarknaden. ”Kunderna blir fler och de handlar mer”, säger vd Ann Carlsson till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Apoteket i siffror

Nettoomsättning: 20 083 (19 871)
Rörelseresultat: 509 (667)

Siffrorna är i miljoner kronor (2017 inom parentes)

Market kan i dag berätta att Apotekets försäljning för andra gången sedan 2012 är tillbaka över 20 miljarder kronor (netto).

Framgången berodde på – hushållen.

– Vi hade ett starkt år på konsumentmarknaden och det är väldigt glädjande eftersom den är vår kärnaffär, säger Ann Carlsson när hon tillsammans med ekonomidirektören Eva Hemb presenterar bokslutskommunikén för 2018 på huvudkontoret i Solna norr om Stockholm.

Konsumentaffären växte med 8,3 procent och svarade för 15,2 miljarder kronor av försäljningen.

Apoteket levererar flera förklaringar till den höga takten.

– Erbjudandet har förbättrats med ett bredare sortiment och fler tjänster som vaccinering och blodtrycksmätning. Antalet kunder ökar och snittkvittona ligger på en högre nivå än året innan, säger Eva Hemb till Market.

E-handeln fortsätter att attrahera kunder och jämfört med 2017 växte kanalen med drygt 30 procent.

Ann Carlsson, vd för Apoteket.

Antalet apotek var oförändrat 394 – efter att åtta enheter öppnats och lika många stängts.

– Vi bearbetar butiksnätverket löpande för att finnas på de mest attraktiva platserna. Samtidigt har vi en hög moderniseringstakt och investerar mycket i presentation och floor planning. Uppgraderingarna tas emot väl och bidrar också till att försäljningen stiger så mycket, säger Ann Carlsson.

Apotekets totala försäljning var upp med bara 1,1 procent och det berodde på den fortsatta transformationen av vårdaffären.

– Färre antal avtal med landstingen och regionerna i kombination med att de väljer att ta in mer i egen regi leder helt enkelt till att de köper mindre av oss, konstaterar Eva Hemb.

Rörelsemarginalen sjönk enligt bokslutskommunikén från 3,4 procent till 2,5 procent och rörelseresultatet från 667 miljoner kronor till 509 miljoner kronor.

– Förklaringen är även här den minskade omfattningen av vårdaffären och ökade satsningar på digital utveckling som driver kostnader, säger Ann Carlsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...