Foto: Shutterstock

Jättens nya personliga service: Fixar returerna direkt vid dörren

Walmart tar ett nytt serviceinitiativ för att förenkla ett av kundernas största irritationsmoment: Returer. Nu möter en värd vid dörren och fixar rubbet.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Kundundersökningar har visat att returer med tillhörande återbetalningar är en av Walmart-kundernas största ”pain points”.

För att lösa det tar amerikanska jätten ett nytt grepp.

Snart ska kunder som vill returnera något – varor som köpts antingen online eller i något av de fysiska varuhusen – kunna lösa det enkelt, direkt i entrén.

Nu ska en medarbetare, en ”customer host”, ta emot vid en disk direkt vid ingången, lösa returärendet och ge kunderna som så vill kontant återbetalning.

– Snart kan kunder som vill returnera något och få pengarna tillbaka kunna lösa detta direkt vid ytterdörren. Vi kommer inte att be dem gå in till butikernas kundmottagningsdiskar, säger Greg Foran, chef för Walmart i USA, till Chain Store Age.

Det nya initiativet kan också ses som en del av kedjans omnikanalmodell och ytterligare ett sätt att motivera kunder att besöka fysiska varuhus.

Det är också en del i Walmarts förändring och modernisering av kedjans klassiska ”people greeter”, kundvärdarna som alltid hälsat kunderna välkomna iklädda profilkläder med texten ”How may I help you?”.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...