Foto: Pontus Edman

Jättelyftet för mat på nätet – online ökade med över 100 procent i april

E-handeln med dagligvaror exploderade i april. Online ökade med rekordhöga 101,2 procent. ”Större snittköp och nya kunder”, säger bransch-vd Karin Brynell.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att e-handeln hade den utan jämförelse högsta tillväxttakten sedan mätningarna inleddes i januari 2017.

Tillväxten uppgick till 101,2 procent.

– En kundgrupp som har börjat e-handla mat i betydligt större utsträckning än tidigare är de äldre konsumenterna, säger Karin Brynell på Svensk Dagligvaruhandel.

Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med 188,1 procent.

Market har tidigare berättat att aktörerna investerar i betydligt högre kapacitet för att matcha efterfrågan.

– E-handeln växer med större snittköp och ett inflöde av nya kunder.

Fysiska butiker nådde en tillväxt på 4,1 procent i april.

Hela försäljningen steg enligt indexet med 6,7 procent.

– Det var fortsatt högtryck i april och vi ser en generellt högre efterfrågan. En större andel av matkonsumtionen flyttats till hemmen. Livsmedelsförsörjningen och servicegraden har varit fortsatt god trots den höga kundtillströmningen, säger Karin Brynell.

Ica-butikerna fick nöja sig med 5,9 procent i april och tappade ännu en gång marknadsandelar.

Svensk Dagligvaruhandel och HUI bedömer att kalendereffekten uppgick till 0,2 procent.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...