Iza, 15, tog över Butterick’s Instagram: ”Lite läskigt att ha så många följare”

Butterick’s är inne i en föryngringsfas. Det märks inte minst på Instagram – där en 15-åring fått ta över kontot. ”Det har varit jätteroligt”, säger praon Iza Engström.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Åttondeklassaren Iza Engström har haft en prao-period som skulle göra de flesta kids gröna av avund. De senaste två veckorna har hon inte bara praktiserat hos skämt- och festspecialisten Butterick’s, utan även fått fria händer att publicera Instastories på kedjans Instagramkonto.

– Det har varit jätteroligt att praoa på Butterick’s. Jag har varit i butiker både i Stockholm och i Uppsala och besökt Konstfack. Det har varit kul att få jobba med Instagram, men lite läskigt att ha så många följare. Jag har tusen följare på mitt privata konto, men Butterick’s har 60 000, säger Iza Engström.

FÖRYNGRING ”Det var en del i arbetet med att förnya varumärket Butterick’s”, säger Stina Petrini om att låta Iza Engström sköta kedjans Instagram-konto.

Marknads- och affärsutvecklingschefen Stina Petrini tyckte också att det var lite läskigt att lämna över kontot till en 15-åring, men projektet har fungerat bra och kan få en fortsättning.

– Det har varit en intressant erfarenhet och vi funderar på att låta personer i olika roller internt sköta kontot. Kanske kan inköpschefen ta med följarna ut på resa, eller varför inte låta dem följa vår vd en vecka, säger Stina Petrini.

Vad var syftet med att lämna över kontot till Iza?
– Det var en del i arbetet med att förnya och föryngra varumärket Butterick’s. Vi ville visa upp vår verksamhet inifrån, men med en utomståendes ögon.

Har ni sett någon effekt på Instagramkontot?
– Vi har fått ökad räckvidd och när Iza sände live hade vi ovanligt många i hennes ålder som följde sändningen. Skolan tycker också att det är ett intressant grepp och det har gjort det möjligt för dem att följa Iza under hennes praktik, säger Stina Petrini.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...