Intersports vd: Vi har vänt den negativa trenden och kan leverera ett positivt resultat

Intersport har vänt den negativa trenden. 2018 levererade kedjan ett positivt resultat. Butikerna fortsätter tappa försäljning medan e-handeln växer kraftigt.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Detta har Intersport gjort:

  • Investerat i en ny plattform.
  • Investerat i ett nytt kassasystem.
  • Flyttat centrallagret till Nässjö.
  • Fortsatt optimera butiksnätet.
  • Gjort flera satsningar digitalt, bland annat boka och hämta i butik.

– Flera stora och viktiga initiativ är i drift och vi kan presentera ett positivt rörelseresultat för 2018. Det har varit vårt mål och är en bekräftelse på att våra initiativ ger resultat, säger vd Marcus Wibergh.

Intersport skriver i ett pressmeddelande att kedjan lyckats vända den negativa trenden och gjorde ett rörelseresultat på fem miljoner kronor före avskrivningar och avsättningar för butiksstängningar.

Bolaget belastas fortfarande med stora avskrivningar vilka härrör från ägarförändringen 2015.

Försäljningen i jämförbara butiker sjönk med 1,5 procent 2018, vilket enligt kedjan är lägre än föregående år.

Online ser Intersport en kraftig tillväxt på 72 procent.

– Den stora omställningen tillsammans med ett betydande kostnadsfokus gör att vi minskat våra kostnader med cirka ca 60 miljoner kronor, säger Marcus Wibergh.

Han är nöjd med utvecklingen men konstaterar samtidigt att förändringsresan fortsätter.

– Årets framsteg är i rätt riktning men vi kommer fortsätta utmana oss själva och sätta minst lika höga krav på oss som dagens konsumenter gör.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...