Intersport plockar in e-handelsproffs i styrelsen: ”Unik kompetens”

Intersport vässar sin styrelse och plockar in Jarno Vanhatapio, grundare och vd för Na-kd, som ny och ganska otippad ledamot. ”Man måste tänka annorlunda om det ska bli annorlunda”, säger han till Market.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Intersport siktar på att gå om Stadium och bli den ledande sportkedjan i Sverige. Nu har man valt att plocka in e-handelsproffset Jarno Vanhatapio i styrelsen.

– För Intersport är det mycket positivt att få in Jarnos unika kompetens och erfarenhet i styrelsen. Jarno kommer att vara ett perfekt bollplank och utmana oss i vår digitala resa, säger Marcus Wibergh, vd för Intersport Sverige.

Jarno Vanhatapio har inte några akademiska studier bakom sig utan arbetade som byggnadsarbetare i Borås när han startade Nelly.com 2003 hemma i sin lägenhet.

Därefter har Jarno Vanhatapio startat och drivit Zoozoo.com, och nu senaste Na-kd.com – bägge framgångsrika bolag inom sina respektive kategorier av retail.

– Jag har alltid känt mig lite udda och tänker ofta ur helt andra synvinklar och perspektiv: ”Vad händer om man gör så här i stället?” På så vis lyckas jag ofta pricka in trender innan de kommer och vet att saker alltid förändras snabbare än man i allmänhet tror i företagsledningen, säger Jarno Vanhatapio.

Han förklarar att detaljhandel allt mer styrs av människors självförverkligande.

– Att leva och uppleva är betydligt viktigare än att konsumera kläder och prylar; det är inte nya inköp man delar på sociala medier utan vad man gör och är med om, säger Jarno Vanhatapio.

Därför måste retail också bygga på andra värden och verkligen vara där kunderna är.

– I framtiden finns det inte plats för några mediokra bolag och tjänster, säger Jarno Vanhatapio, som ser fram emot ”att hjälpa Intersport att växa”.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...