Foto: Daniel Norman

Inget gott slut – modehandeln fortsatte att tappa försäljning under viktiga december

Mellandagsrean gav inte modehandeln något välbehövligt lyft. December som helhet blev en besvikelse. ”Försäljningen för helåret visar en minskning med 1,8 procent för kläder och 4,2 procent för skor”, konstaterar svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Nu kan hela 2019 summeras, och det blev ett tufft år för modehandeln.

– Försäljningen för helåret visar en minskning med 1,8 procent för kläder och 4,2 procent för skor. Mätt på bara den fysiska handeln blir nedgången i stället runt tre procent för klädhandeln och runt sex procent för skohandeln, säger Mikael Sandström.

December blev en besvikelse för modeaktörerna konstaterar han.

Enligt Stilindex, från Svensk Handel Stil, sjönk försäljningen av kläder, i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, med 3,3 procent jämfört med samma månad ett år tidigare.

Försäljningen av skor sjönk med 9,7 procent.

– Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre. Om man bara ser till den fysiska handeln visar den en nedgång på runt fem till sex procent för klädhandeln och runt 12 till 13 procent för skor, säger Mikael Sandström.

Han konstaterar att rean mellan jul och nyår förlorat lite av sin glans.

– Mellandagsrean har minskat i betydelse och Black Friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling. Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framför allt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln.

Han konstaterar att det tuffa läget för modehandeln är något fastighetsägare måste ta till sig när det kommer till hyror.

–  Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...