Foto: Shutterstock

Ingen shoppingfest i modehandeln – fortsätter tappa försäljning

Black Friday gav inte modehandeln något välbehövligt lyft. Försäljningen sjönk i november. ”Det verkar ha gått sämre i år”, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Klädförsäljningen sjönk med 3,2 procent i november, mätt i fysiska butiker och deras e-handel samt på jämförbara enheter och i löpande priser.

Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

Skohandeln tappade ”bara” 0,5 procent i försäljning.

– Det måste ställas i ljuset av förra årets november som visade minus 12,9 procent, säger Mikael Sandström.

Han konstaterar att framför allt skohandeln har det kämpigt i år.

– Det verkar som om det är Black Friday-fenomenet med Black Weekend och Black Week som gått sämre i år för aktörerna som främst har fysiska butiker. Samtidigt ska man dock notera att söndagen i Black Weekend inföll i december i år.

För klädhandeln visade e-handeln ett större minus än för den fysiska handeln, vilket är ovanligt konstaterar Mikael Sandström.

– För skor gäller det omvända då näthandeln förbättrade siffrorna något.

Nu väntar slutspurten på julhandeln.

– Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att månaden blir en klämdag med stor försäljning för den fysiska handeln, säger Mikael Sandström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...