Ingen julfest hos Clas Ohlson – tappade försäljning i december

Clas Ohlsons försäljning sjönk i december. Kedjan ser tydliga tecken på att en stor del av julhandeln förskjutits till november tack vare Black Friday.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson sålde för 1,285 miljarder kronor i december, en minskning med två procent från året innan.

Mätt i jämförbara enheter och lokal valuta sjönk försäljningen med en procent.

Det var bara i Sverige som kedjan visade upp en tillväxt (tre procent). På övriga marknader tappade Clas Ohlson. Utanför Norden så mycket som 77 procent starkt påverkat av avvecklingen av den fysiska verksamheten i Storbritannien och Tyskland.

Online sålde kedjan för 74 miljoner kronor, en tillväxt på 27 procent.

I ett pressmeddelande konstaterar Clas Ohlson att en stor del av julhandeln numera sker i november redan, runt Black Week.

Räknas november och december samman ökade försäljningen under julhandeln med två procent i Norden, som är kedjans fokusmarknad.

Under de första åtta månaderna på det brutna räkenskapsåret, maj till december, har försäljningen ökat med en procent (två procent mätt i jämförbara enheter och lokal valuta).

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...