Ingen god jul för modehandeln – som får svårt att undvika minus för helåret

Julhandeln ser inte ut att ge modehandeln något välbehövligt lyft. Både sko- och klädförsäljningen sjunker. Allt tyder på att det blir minussiffror för året.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Månaden fick en dålig start, vilket delvis beror på efterdyningarna av Black Fridays försäljning där konsumenterna flyttar en del av sina inköp till november i stället för december. Dessutom tappade vi en fredag i början av december, säger Mikael Sandström, ordförande för Svenska Handel Stil.

Enligt en specialkörning av organisationens Stilindex sjönk klädförsäljningen hos de traditionella butiksaktörerna och i deras e-handeln med 5,5 procent mätt i jämförbara enheter och löpande priser.

Skoförsäljningen sjönk med 4,2 procent.

Mikael Sandström tror inte att slutspurten på julhandeln kommer att innebära någon förändring.

– Den 23 december, som vanligtvis är en viktig försäljningsdag, ligger i år på en söndag som generellt har ett lägre konsumentintresse och dessutom kortare öppettider som ger mindre försäljning den dagen.

– Min bedömning är inte heller att mellandagsrean, med konkurrens från allt fler priskampanjer, kommer att ge någon extra skjuts till utvecklingen, vilket gör att prognosen för hela månaden ligger i närheten av utfallet för perioden fram till och med 19 december.

För helåret skulle det ge ett tapp på tre procent för klädfackhandeln. Skoförsäljningen väntas sjunka med 3,8 procent.

– Modekonsumtionen kompenseras till viss del av en ökad e-handelsförsäljning, framför allt från utlandet. Totalt når branschen dock inte upp till samma utvecklingstal som för sällanköpshandeln i stort, säger Mikael Sandström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...