Foto: Shutterstock

Ingen god jul för den norska sportjätten – försäljningen rasade med tolv procent

Julhandeln blev misslyckad för XXL. En utebliven vinter kombinerat med tuff konkurrens gjorde att kedjans jämförbara försäljning sjönk med tolv procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

XXL tvingas vinstvarna igen efter ett tufft fjärde kvartal.

Dåliga vinterförhållanden kombinerat med tuff konkurrens gör att kedjans jämförbara försäljning sjönk med tolv procent under kvartalet. Tappet syns på alla marknader skriver kedjan i ett pressmeddelande.

December, och den viktiga julhandeln, gick inte alls bra för XXL.

Bolaget uppskattar att rörelseintäkterna för helåret 2019 kommer att landa på nio miljarder norska kronor, 2018 var motsvarande siffra 9,5 miljarder norska kronor.

Kedjan har fortsatt fokuserat på att minska lagernivåerna. Lägre försäljningen har lett till minskade inköpsvolymer. Det har påverkat bonusarna från leverantörerna negativt vilket i sin tur slår mot rörelseresultatet, som förväntas landa på mellan 800–900 miljoner norska kronor.

7 februari presenterar XXL sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2019.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...