Inför Black Friday: ”Svenskarna förväntar sig avsevärt högre rabatter”

Konsumenterna förväntar sig höga rabatter under Black Friday. Det visar en undersökning som Prisjakt har genomfört inför Black Friday. Här är nyckelresultaten.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Om undersökningen

  • Prisjakt har beställt undersökningar i de sju länder där bolaget har verksamhet.
  • I Sverige genomförde Kantar Sifo undersökningen där 3 158 respondenter i åldern 18-79 år svarade på frågor under perioden 12 - 20 oktober 2020.

Prisjakt har i de sju länder som företaget har verksamhet tagit pulsen på konsumenterna inför Black Friday.

Så här ser några av resultaten ut:

  • Drygt var tredje svensk (35 procent) uppger att det är ganska eller mycket troligt att de kommer handla på Black Friday i år. De svenskar som planerar att handla på Black Friday uppger att de ska spendera i genomsnitt 2 913 kronor.
  • Svenskarnas köpintresse är som störst på Black Friday. Intresset att handla är klart högre än under exempelvis Cyber Monday, julhandeln och mellandagsrean
  • Enligt svenskarna är det rimligt att förvänta sig rabattsatser på 39 procent under Black Friday i år. I Storbritannien och Nya Zeeland anser man dock att det är rimligt att förvänta sig rabatter på 31 respektive 32 procent.

– Svenskarna förväntar sig avsevärt högre rabattsatser än vad butikerna kommer att kunna erbjuda. Det kan ha att göra med att butikerna har haft för vana att skylta med höga rabattsatser som sällan är speciellt sanningsenliga. Många butiker jämför rabatterna mot något de kallar för ordinarie pris, vilket ofta är högt satt för att få rabatterna att se större ut, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.

  • Black Friday är billigaste dagen på året. Trots att priserna totalt sett inte går ner speciellt mycket på Black Friday, bör readagen ses som en bra sådan, menar Prisjakt. 

Bland produkter som har en prisnedgång på minst tio procent är den genomsnittliga rabatten 21,36 procent. Det är till exempel betydligt billigare att handla under Black Friday än under mellandagsrean.

  • Invånare i Storbritannien, Nya Zeeland och Finland upplever en högre grad av trygghet i fysisk butik än vad svenskarna gör. I Sverige uppger mer än var tredje svensk (37 procent) att de upplever att det är ganska eller mycket otryggt att vistas i en fysisk butik på Black Friday i år.
  • Det råder blandade känslor inför Amazon. Nästan fyra av tio (39 procent) svenskar uppger att de troligtvis kommer handla från Amazon under Black Friday. Samtidigt har var tredje (33 procent) en något eller mycket negativ övergripande inställning till företaget. Den främsta anledningen till att inte handla från Amazon är att man föredrar att handla från lokala aktörer. Det uppger 54 procent.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...