Indiska struntade i ”byråkratin” för en dag – alla jobbade i butik

Förra veckan jobbade personalen på Indiskas huvudkontor ute i kedjans butiker. ”Det har kommit att bli ett stående inslag i vår organisation”, säger vd Karin Lindahl.
Text: Daniel Norman
Annons:

De kallar det Antibyråkratdagen.

– Vi kallar det så, något skämtsamt, då det är en dag där vi som arbetar på huvudkontoret frångår de vanliga strukturerna och principerna i vårt arbete. En av de viktigaste sakerna i detta är att vi tar med oss insikter tillbaka som gör att vår organisation på daglig basis arbetar så effektivt som möjligt – det vill säga motsatsen till hur man oftast använder begreppet byråkrati, säger Karin Lindahl till Market.

Det handlar helt enkelt om att personalen från huvudkontoret jobbar i butik under en dag i stället för att utföra sina dagliga arbetsuppgifter.

– Vi planerar in ett datum som oftast innebär att det är högt tryck i butiksledet. Det kan vara under stora försäljningsdagar såsom Black Friday eller i julhandeln då vi vet att det är mycket kunder i våra butiker. Alla som arbetare på huvudkontoret, cirka 60 personer, får anmäla sig till en butik för att åka dit och jobba.

Själv jobbade Karin i Lindahl i Indiskas butik i Täby centrum förra veckan.

– På plats i butiken får man ett pass som kan betyda allt från att packa upp varuleveranser, stå i kassan till att ta emot kunder i entrén, berättar hon.

Det här var inte första gången som kedjan har en Anitbyråkratdag.

– Det har kommit att bli ett stående inslag i vår organisation sedan lite mer än ett år tillbaka och har visat sig vara ett väldigt uppskattat koncept av alla medarbetare.

Vad betyder en sådan här dag för Indiska?
– Det betyder en rad olika saker, som alla visat sig ha väldigt positiv effekt för oss som bolag. Det är självklart lärorikt för att funktioner att arbeta i driften för att säkerställa att rätt saker görs i det dagliga arbetet på huvudkontoret. Det är också ett sätt för oss att skapa gemenskap och utbyta kunskaper mellan våra olika roller och funktioner i bolaget. Sedan är det kanske allra viktigaste att ständigt var uppdaterad på hur vår slutkund agerar, det är ju för kunden som vi i slutändan alla arbetar för, säger Karin Lindahl. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...